søndag, juni 18, 2006

Efter at have været pakket ned i næsten to år, blev den totalrenoverede motor til MG´en lukket ud af sin plasticpose.

Den så heldigvis stadig lige så godt ud som da jeg pakkede den væk. Der var ikke antydningen af "lagerrust" og alle bevægelige dele drejede frit. Inden motoren blev stillet til side, havde jeg lukket alle studser af med tape og proppet olievædede klude i manifoldens afgangsrør. Hvert stempel havde fået en enkelt tryk med oliekanden gennem tændrørshullerne.

Jeg monterede en ny kobling, og skruede derefter motoren sammen med gearkassen, som havde overvintret i garagen på Nyvangsvej. Det virkede enkelt og ligetil at samle drivlinien, og flotte ser de jo ud sammen.

Nu var tiden inde til at lægge motoren tilbage hvor den hører hjemme. Det var en opgave som skulle løses med den største omhu, for skrammer i karrossen accepteres ikke. Min far og Peter blev indforskrevet som assistenter, og Stine sørgede for den billedmæssige dokumentaton.

Hjelmen kan under normale omstændigheder ikke gabe højt nok til, at motor og gearkasse kan hejses ind, men ved hjælp af et reb rundt om bageste kofanger blev der plads nok, uden at afmontere hjelmen.

Motoren fandt meget fint på plads, i en næsten glidende bevægelse. Karrossen var godt beskyttet af nogle stykker kraftig pressening, bølgepap, samt indtil flere havehynder!

Længden på hele motor-gearkasse drivlinien gør at den skal lempes ned i motorrummet i en temmelig stejl vinkel. Når man ikke har mulighed for at have bilen løftet op, er det nødvendigt at have en hjælper i bilen (Peter), som kan løfte bagenden af gearkassen fri af jorden. Husk forinden at afmontere gearstangen.

Med et par gok med en bolchehammer fandt motoren sig til rette på sine ophæng, og vi kunne ånde lettet op. Nu kommer tiden med den afsluttende montering af motorrummet.

Ingen kommentarer: