søndag, maj 13, 2007

I dag har jeg virkeligt nået noget. I hvert fald syner dagens indsats af noget, og det føles rart.


Jeg har efter et stykke tids søgning fundet det sidespejl som MG´en skal køre med. Der findes ikke som sådan et bestemt spejl som kan kaldes det "rigtige", for bilerne blev leveret uden, så alle sidespejle fra den tid er altså en slags eftermonteret udstyr. Valget er faldet på et spejl med fod i forkromet støbegods og et rundt spejlhus med plant glas.


I aften fik jeg boret hullerne i dørpladen, men selve monteringen må vente lidt, da jeg godt lige vil have givet lakken en omgang lakrens efterfulgt af voks. Jeg håber at en maskinpolering med en let slibende lakrens vil jævne den smule appelsinhud der er, og inden det er gjort monterer jeg ikke hverken pyntelister, emblemer og altså heller ikke spejlet.


Inden boremaskinen blev sat til pladen satte jeg nogle baner malertape på døren. Tapen blev dels brugt til at tegne omridset af spejlfoden op på, og desuden sikrede det at boret ikke begyndte at vandre. Da hullerne var boret malede jeg kanterne med en lakstift for at undgå rust.


Derefter gav jeg begge døre en byge tynd Dinitrol rustbeskyttelse indvendigt. Jeg brugte trykluft til at sprøjte det på med, og selv om det sviner ganske forfærdeligt, har jeg en tro på at det er mest effektivt at få rustbeskyttelsen forstøvet bedst muligt. Da det indvendige af dørene var godt sjasket til med Dinitrol, lukkede jeg ind til mekanikken med selvklæbende dampspærre. Det var meget nemt at arbejde med, og på den måde er jeg sikker på at hverken fugt eller fedt trænger ud og ødelægger mine dørbeklædninger bagfra.


Det er mere end et år siden at jeg modtog pakken med dørsiderne fra Moss, og nu var tiden kommet til at skrue dem på plads. Kig i øvrigt på billedet og læg mærke til forskellen på finishen på henholdsvis den nye dørbeklædning og den oprindelige, som ligger øverst. Det er altså ikke alting som blev lavet meget bedre i gamle dage. Monteringen af vinylet på den gamle beklædning er mildt sagt sjusket udført, og hæfteklammerne ser ud til at være skudt i af en mand der tilsyneladende har været blind, og muligvis også beruset.
Og hvordan ser døren så ud med de fine nye dørbeklædninger? Åh jo, ret godt hvis jeg selv skal sige det. Jeg synes stadig at kombinationen af Old English White og rødt vinyl er fantastisk. Døren er ikke helt færdigmonteret, da der mangler de øverste, sorte karmlister. De skal lige ombetrækkes med nyt vinyl, ligesom de forkromede beslag der slutter listen af i begge ender bliver udskiftet med nye, som p.t. er på vej fra England.






Ingen kommentarer: