onsdag, september 19, 2007

Tilbage i garagen igen. Efter en ferie i Sardiniens sol og varme, er jeg nu hjemme igen til en kølig garage, hvor MG´en stadig ventede på at få løst problemet med løse frostpropper.

Jeg havde oprindeligt en plan om at erstatte alle de fejlmonterede propper med nye, men har bestemt mig til at beholde de tre der blev siddende, og kun sætte en ny prop i det midterste hul. Belært af min fejltagelse ved jeg nu, at propperne skal hamres til en konkav form, næsten ud til deres kant, og ikke kun have en lille bule i midten. Ved monteringen gav jeg dem et tyndt lag flydende pakning på anlægsfladen.

Frostproppen i motorens bagende er svær at komme til, og hvis en ny skal slås i, er motoren nødt til at komme ud. Jeg har ingen intentioner om at skulle igennem den opgave igen i den nærmeste fremtid, så hvis proppen skulle sikres, måtte det gøres på en anden måde. På http://www.mgbexperience.com/ fandt jeg adskillige indlæg fra MGB ejere med det samme problem, og her fandt jeg også opskriften på "the Betson plug". I alt sin enkelthed er det en indretning som kan presse enden af en bolt mod den bageste frostprop, og derved holde den på plads. Modholdet er en tyk skive, som er lidt større end hullet i bagpladen.

I praksis er skiven den samme type som sidder ved manifolden. Den har en god tykkelse, og desuden en affasning som holder skiven på plads i bagpladens hul. Ideelt burde man dreje et gevind i skiven, men da jeg ikke har en snittap i så stor en dimension, valgte jeg den lidt mindre elegante løsning at sætte en låsemøtrik på bolten.

Det var ikke nemt at få skiven på plads, men da den først sad der, virkede som en tilforladelig løsning. Hvis jeg i fremtiden får problemer med at holde frostpropperne på plads, bliver det ikke den bageste der slipper. På billedet kan man se hvordan bolt og skive er på plads.

Tilbage var kun at montere strømfordeler, dynamo og oliepind, og så ellers krydse fingre for at dette var en engangsoplevelse. De flade batterier gør, at jeg ikke med det samme kan starte motoren op igen, men en af dagene får Volvoen lov at lægge batteri til endnu et startforsøg.

Ingen kommentarer: